yusufyaacub/panca-4dimensi: RESEPI SUP BELUT SAWAH Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Saturday, January 1, 2011

RESEPI SUP BELUT SAWAH

salam sahabat buat skalian~
okeh...di awal taon ni, aku nk mula entry dgn resepi plak.. hohohooo... ape, igt aku xpndai msak ke? ciss....
korang pnah tgok belut? pegang belut? tangkap belut? semelih belut? cuci belut n masak dia? aku pnah wat smua tuh. hahahaaaaa...!
belut ni byk khasiat, memg dah trbukti turun temurun. khasiat pd zahir dan batin. baguoos sgt.
jd aku nk ajar cara wat sup yg sedap lg brkhasiat. skrg tngok rupa belut dulu k.
dah kenal belut? skrg kita nk cuci dia okeh.



1. time tgh idop, susah nk pgang n potong kpala dia. jd, baik biar dia beku lam fridge, then potong cam biasa. tp jgn trkejut sbb darah belut akn mengalir mcm darah org walopon dia da beku!



2. belah perut dia memanjang n buang isi perut dan urat yg melekat kt tulang belakang dia tu. kalo x buang, t hanyir melampau tau.

3. potong pendek2 dlm 1-2 inci sj. kmudian cuci dgn asam jawa atau tepung gamdum agak2 ilang hanyir dia tu.

4. bilas elok2. ye.....

skrg kita wat sup lak.
1. tumis rempah sup mcm biasa + bwg merah n putih yg dah ditumbuk.

2. msukkan air, letak halia, serai, cili padi, garam, black pepper secukupnya.

3. agak sup tu berdesir buih hlus2, msukkn belut yg da dipotong td. biar dia mereneh dgn api perlahan selama 1-2 jam. slow je taw, baru khasiat meresap ke dalam sup.

4. 15 minit sblom tutup api, msukkan kismis. hidang dgn daun sup dan bwg goreng.
 ni ha rupa dia...




simpul simpulan bahasa sanskrit:enjoy!! lupe nk tlis...aku start wat sup ni dr umo 18. skrg da nk msok 22. pengalaman doww....

2 comments:

  1. Woh.!! Pandainya lu bro!! Mesti cuba nih bila balik kampung nnt. Tak sumer orang kampung aku reti masak sup belut. Goreng reti ah diorang, adess.. Tapi sayang La bro, gambar2 tak keluar. Baru nak tngok mcm mana rupa sup belut lu, kih3

    ReplyDelete
    Replies
    1. temkiu inform. gambar dah dibaiki. enjoy..

      Delete

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v