yusufyaacub/panca-4dimensi: tips penggunaan oil pastels Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Saturday, January 22, 2011

tips penggunaan oil pastels

salam sahabat buat skalian~
ni ada request dr sorg kawan brkenaan dgn tips pnggunaan oil pastels. ikhlas aku ckp, pakai menda alah ni memang rimas. comot itu sudah mest kalo kita x pandai jaga. leceh lebih kurang macam charcoal jugakla. aku xde la pro atau expert tahap gaban nak bg tips byk2.. tp cukup stakat yg aku taw ajela..
 okeh pastels terbahagi pada 2 jenis (yg aku taw je) seperti:
1. soft pastels (mcm kapur cikit) 
2. oil pastels (kesan lilin mcm krayon, tp lagi smooth). 

korg kne bezakan kesan antara 2 ni bila kita apply kat drawing.tp skrg aku nk story bab oil pastels je.
bila nak draw, kita bole trus draw atau adjust pastels tu sendri dengan mengasah sehingga jadi point. so senang nk detailkan bg tempat2 yg halus garisan tu. bagi bahagian yg korg xnak tercomotkan tu, bolela lapik ngn apa2 paper bersih. jgn lapik ngn pmbalut nsik lemak ok. t lekat kuah sambal i tataw....lagi satu rahsia oil pastels yg jarang orang tawu, kita bole wat dia macam kaler pensel yang diberus dgn air. TAPI, kita guna MINYAK TANAH bukan air. untuk master dalam pengunaan teknik ni, mestila cuba sendiri guna strokes masing2. yang penting, gunakan kertas lukisan oil @ acrylics. mahal la cikit tapi berbaloi. lagi satu jgn lupa spray fixative utk mengekalkan hasil akhir anda!

simpul simpulan bahasa sanskrit: selamat menerai ye....
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v