yusufyaacub/panca-4dimensi: Kakak Maut Kejar Peragut - Ulasan Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Sunday, May 22, 2011

Kakak Maut Kejar Peragut - Ulasan

salam sahabat buat skalian~

PADANG BESAR – Tindakan berani Nur Syaza Yasmin Ruslan, 17, mengejar penjenayah bermotosikal yang cuba merentap rantai leher adiknya ketika mereka menunggang motosikal berakhir dengan gadis itu maut digilis sebuah kereta di Kilometer 10, Jalan Kaki Bukit, Beseri dekat sini malam kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 8 malam itu, Yasmin terkorban apabila digilis kereta Proton Gen 2 yang datang dari arah belakang.
Mangsa sebelum itu terjatuh daripada motosikal yang ditungganginya selepas motosikalnya berselisih dengan sebuah Toyota Unser yang dipandu dari arah bertentangan.
Tragedi ngeri itu disaksikan oleh adiknya, Nur Syaza Norah, 15, yang hanya cedera ringan dalam kejadian itu.
Kedua-dua beradik itu belajar di Sekolah Menengah Dato Jaafar Hassan di sini.
Sebelum kejadian, Yasmin yang menunggang motosikal Suzuki Smash bersama Norah keluar dari rumah untuk melihat telefon bimbit di Beseri.
Dalam perjalanan tersebut, mereka didatangi seorang lelaki menunggang motosikal Modenas Kriss yang bertanyakan sesuatu sebelum tiba-tiba rantai leher perak dan kristal yang dipakai Norah cuba diragut.
“Suspek bertanyakan terdapat apa-apa program di Timah Tasoh sebelum lelaki itu terus sentap rantai leher saya.
“Namun lelaki itu gagal menarik rantai leher saya,” kata Norah ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Keteri di sini semalam.
Ekoran itu, Norah berkata, kakaknya yang berang dengan tindakan lelaki itu terus memecut mengejar motosikal yang ditunggangi suspek bagi mendapatkan nombor pendaftaran motosikal suspek.
ulasan AKU:
Yaaa.....meragut itu salah... x kira dari sudut undang-undang mahupun dalam agama Islam. yaaa.....memang kebanyakkan peragut adalah dari golongan LELAKI.... yaaaaa....lelaki memang selalu terlibat dgn jenayah... yaaaa....yaaaa....dan yaaaaaaa lagi! TAPI~~
1. adakah anda tahu bahawa apa yang menyebabkan seseorang meragut? mungkin tekanan hidup, mungkin terlibat dengan dadah, mungkin suka suka, ATAU MUNGKIN JUGA PELUANG SENTIASA ADA DI DEPAN MATA??
2. adakah anda tahu peragut hanya akan meragut apabila terdapat peluang yang paling tidak mendatangkan risiko padanya. contoh, bawa handbag di sisi, pakai barang kemas yang mendedahkan.
3. adakah anda tahu peragut juga seorang yang penakut? ya la, kalo dia berani dia dah buat keja merompak. meragut ni adalah NAMPAK-AMBIK-LARI.
okeh2, hal kat sini mudah saja.. kenapa kita nak salahkan lelaki bila banyak peragut terdiri dari lelaki? x adil bagitu... Allah dah firman bahawa SYAITAN ITU TERDIRI DARIPADA SYAITAN JIN DAN SYAITAN MANUSIA. sekali lagi, MANUSIAaaaa..... jadi bila dah dibagi tahu adanya anasir ini, apa yang anda lakukan UNTUK MELINDUNGI DIRI? deyyy....manusia ni suka sangat tanya kenapa orang ni jahat sangat a? kenapa orang itu dengki sangat a? Ya Allah..........kan dah cakap tadi, ADANYA SYAITAN MANUSIA.
jadi mulalah bertanya APA YANG KITA BOLEH LAKUKAN UNTUK MELINDUNGI DIRI? opss....xsempat aku nak jawab, Allah dah jawab pon dalam al Quran. Allah suruh tutup aurat.... Yaa....memang Allah bagi kebenaran untuk wanita berhias dengan memakai barang kemas... tapi ada syaratnya. bila menutup aurat pon ada syratnya kan? so ape kaitan dua ni?
jom kita tengok balik situasi peragut ni. andaikata AKU ADALAH PERAGUT. aku ronda sana sini cari mangsa kan? kalo aku nak cari mangsa, ADAKAH AKU AKAN PEGI SELAK TUDUNG PEMPUAN SORANG DEMI SORANG untuk tengok ade rantai ke x? ih2....agak bodoh di situ. jadi, baik aku AIM DARI JAUH JE. kalo dah aku aim dari jauh, mestilah aku aim rantai yang mudah nak nampak kan? so, agak2 korang, RANTAI YANG MUDAH KELIHATAN BILA BERTUDUNG ATAU TIDAK BERTUDUNG? op kos la TAK BERTUDUNG YE TAKKKK???
inilah yang aku katakan tadi, terjemahan surah an-nur ayat 31 “Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya.”. jelas?? aku bukan cakap kosong, TUTUP AURAT DAN JANGAN MEMPERLIHATKAN HIASAN PADA YANG BUKAN MUHRIM.
aku x katalah arwah dan adiknya ni x bertudung sebab aku pon x tengok diorang. tapi kita ada akal kan? semua bleh pikir kan? balik kepada persoalan seterusnya, ADAKAH KITA NAK SALAHKAN PERAGUT 100%? ya, boleh, atas kesalahan meragut. ADAKAH KITA NAK SALAHKAN SI MANGSA YANG TAK MENURUT SURUHAN ALLAH DALAM SURAH AN-NUR AYAT 31? terpulang pada anda sendiri.
kita bukan penghukum...kita bukan peletak dosa dan pahala. tapi kita boleh ubah nasib diri sendiri berpandukan ajaran yang dah sekian lama bertapak di muka bumi. PILIH UNTUK UBAH DIRI DARI PILIH MENYALAHKAN ORANG. yang penting jadikan iktibar. AL-FATIHAH...

simpul simpulan bahasa sanskrit: petang tadi aku p beli tiket kat alor star, lewat seminit dua je dari viva eksiden. kalo awal sikit, maybe bedebamm skali.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v