yusufyaacub/panca-4dimensi: POTRET ALMARHUM SULTAN SIR ABDUL HAMID (6 MEI 2011) Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Friday, May 6, 2011

POTRET ALMARHUM SULTAN SIR ABDUL HAMID (6 MEI 2011)

salam sahabat buat skalian~
tajuk- Sultan Sir Abdul Hamid Halim Shah Ibni
Al- Marhum Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah

teknik- drawing
media- pensil mekanikal 2b+
graphite 4B,6B, charcoal on A4 verge paper
rujukan- foto internet
uhuhuuu.....baru je menyelesaikan skeping potret saiz A4.... aku start buat dari 16 april lagi. tapi x siap2.. macam2 kerja lain yang kena buat. celah mana boleh pegang pensilnya kan.... untuk yang sebelum boleh tengok kat sini. Sultan Abdul Hamid adalah sultan Kedah yang ke 25. dengar-dengar cerita, beliau seorang yang berilmu pengetahuan ugama yang tinggi. selain sultan, beliau jugak adalah seorang ahli kitab yang dikatakan bertaraf wali@ keramat. hurmmm.... korang perasan tak kalau korang pergi kedai makan atau kedai barang melayu, cina, india, mamak, islam atau bukan islam, kebanyakkan mesti ada gantung gambar beliau. kononnya sebagai pelaris perniagaan...(tapi kalo kedai makan korang x sedap, servis macam taik, orang x pergi jugak woi!). 

Sultan ni memerintah sampai tahun 1942. haa..gambar ni diambil tahun tu la kot. tapi aku download dari internet jek.. punya la nostalgik, penat bijik mata aku dok perembang nak lukis. kejang urat retina tau dak? banyak tempat yang langsung tak jelas, jadi aku goreng je la mana yang patut..asal nampak macam betul sudah.. kih2... buat masa ni aku xmau jual potret ni. aku nak frame lawa2, simpan sendiri. kalo ada yang tergedik gedik nak beli nanti, baru aku jual. hehee..

simpul simpulan bahasa sanskrit: kalo tunjuk kat ayah aku ni, konpem dia nak.. huhuu...(shhh...simpan2...)
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v