yusufyaacub/panca-4dimensi: OPTION OR OBLIGATION Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Thursday, August 4, 2011

OPTION OR OBLIGATION

salam sahabat buat skalian~
orait..di blan posa nan mulia ini memang mencabar dan penuh dugaan. org kata...time tengah lapaq ni smua benda kita nak marah.. tp aku x, bila lapaq smua benda aku nak tokak. aku sakit ati ngn org tu, aku tokak org tu. hahaa...
berbaki lg 3 minggu untuk praktikum fasa 2, mcm2 hal la jadi. bajet lari, kursus sana sini, assignment nak kena hntar, yg xdapat soalan lagi pon ada, prancangan BIG dan aktiviti GERKO. gila apa nak susun tarikh semua tu!

tiba2.......ada plak satu kursus ni yg xjadi buat sem lepas timboi balik..... aku xpasti samada kursus ni dianjurkan dan DIWAJIBKAN kat batch aku atas kepentingan dan kehendak individu mahupun bersama. org cakap xpasti, jgn claim..t xbtol naya... jadi aku xsebut yerr...

apa yang pasti kat sini, KURSUS ITU WAJIB MASUK. ok, biasa la benda kat IPG kan, join itu ini. tapi ada beberapa soalan yang aku tanya untk dptkan info dan buat konklusi.

1. kepentingan dan faedah bersama
2. syarat kelulusan
3. jangkaan lulus

satu, ok...kursus ni memang benda yg baik.. pusing pi mai kok mana pon yg baik tetap baik kan... tapi, yang baik itu mesti berfaedah pada peserta. jadi bagi aku bakal peserta, aku xnampak faedah tu berguna untuk aku. sebab aku nak jadi cikgu dan pelukis dan memartabatkan seni visual sekolah ke peringkat lebih tinggi. bukan memartabatkan sukan. sukan tu bg la kat org yg memang pakar dalam bidang dia kan. okeh tu point khas utk aku. lain org lain hasrat. sbb tu aku cakap tadi aku x pasti samada kursus ni ats kepentingan sesetengah individu shj atau apa. jelas bahagian 1?

dua, bila dah kursus kena amik exam plak.. adoii.... kalo x lulus cemana? haaa...tu ayat standart la bila org dngar prkataan exam ni kan? korang jangan kelentong la kalo xtanya benda ni. syarat lulus mudah saja, masuk kursus pastu amik exam dan capai gred minima daaaannnnn....toink! LULUS!!!! masalahnya adikku sayang... mudah je ke soklannye tuh yg brangan nak lulus sgt tuh.............??

tiga, jadi aku bertanya mudah ke nak lulus? hahaaa... "berapa kerat je yang lulus". "exam dia susaaaah........". jadi, aku ada beberapa perkara nak hilightkan kat sini.

dulu kami pernah anjur satu kem silat kat perak dan super junior aku dari puak2 ustaz ustazah ni WAJIB maasuk untuk dapatkan sijil peringkat kebangsaan sbg "SIJIL PENGURUSAN PERSATUAN SILAT". semua telah diuruskan oleh lecturer, bukan aku yerrr..... pengesahan dah diberikan pengarah. jadi ia WAJIB! dan dengan menyertainya saja tanpa perlu exam trus bleh dapat sijil tu. mudah kan? tapi, puak2 ni sanggup p jumpa lecturer lain untk dapatkan sokongan, dorang xnak pegi kem tu. macam2 yang dorang tipu dalam surat tunjuk sebab @ aduan yang dorang tulis dan hantar kepada pentadbiran. maka, dorang pon xpegi kem tu dan xdapatla sijil tu.

baik, situasi aku sekarang sama je ngan situasi dia ats. kursus ni semua WAJIB, BENEFITS BAGUSSSS...... tapi bersesuaiankah? kalo dah payah lulus sangat, apa kepentingannya? aku bukan masuk IPG untuk study benda2 luar silibus gitu. sepatutnya ia dibuat sebagai "OPTION" bukan "OBLIGATION". ada yg berani membantah?? aku nak p bantah?? boleh sangat... tapi aku ni dah banyak rekod kat IPG. untuk menjaga harapan ibu dan ayah, diam je la.. sebabnya... bila aku buat sesuatu benda utk orang lain, orang2 lain ni tunggu result saja. xda bagi sokongan langsung. kalo aku berjaya, dorang tumpang senang. so, mampoih p kat hangpa!

bila PSV ada kursus, awat xmau masok?? kan kursus kami pon berguna jugak kat hangpa bila dah qeja nanti. pasai mungkin hangpa bleh guna kalau kena mengajaq PSV kan. kan dah ada sejarah senior kita yang dah ngaji 5 taun stengah kat IPG benda lain, mengajaq benda lain. haaa..relevan kan????

ini cuma sekadar luahan pada sistem pelik yang aku lalui. bukan ke atas individu ataupun puak2.. aku bagi persamaan dan perbezaan. bukan menilai untuk semua pihak. jadi xda hak untk aku kata korang betul atau salah, dan korang pon xda hak untuk kata aku betul atau salah. :)

walaubagaimanapun, setiap perkara terburuk dan tersulit yang kita lalui, tetap ada kemanisan yang dikecapi. INSYAALLAH.

simpul simpulan bahasa sanskrit: setaun lagi...setaun lagi...setaun lagiiiiiiiii~
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v