yusufyaacub/panca-4dimensi: TERBARU: LOGO RASMI MERDEKA 55 TAHUN Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Friday, August 10, 2012

TERBARU: LOGO RASMI MERDEKA 55 TAHUN

salam sahabat buat sekalian~

logo baru keluar TV semalam. LOGO rasmi MERDEKA 55


ingat lagi tak dengan logo hari merdeka ke 55 Malaysia? alah, yang jadi isu sebelum ni tu la kan... aku bukan nak berpolitik tapi aku pandang dari sudut grafik. bagi aku, semua hasil karya itu bernilai. cuma nilai-nilai tu berbeza antara satu sama lain. ia berdasarkan teknik, cara kerja, falsafah abstrak dan lain2 kaedah melihat seni yang kita boleh guna untuk letak perbandingan nilai tersebut. justeru itu, ramai pulak designer2 rasa terbakorrr dengan design yang asal tuh. mereka pon buat macam2 jenis design yang gempak2 sebagai usaha untuk menekan pihak kerajaan supaya menukar logo yang lama tuh. dari sudut grafik, ikhlas aku cakap memang patut ditukar sebabnya ia adalah maruah grafik2 artist Malaysia.

jadi, langkah bijak jugak diambil oleh kerajaan untuk ttidak menggunakan satu pon logo2 yang dihasilkan rakyat apatah lagi logo dari PKR. xpelah, asalkan logo yang baru ni lebih sesuai dan bernilai estetik tinggi. satu perkara lagi, aku tak kisah dengan slogan merdeka JANJI DITEPATI tu sebab mereka tak letak pon pihak mana yang menepati janji. walaupun itu slogan asal dari BN, apa salahnya PR pon guna slogan yang sama untuk merdeka kali ni? selagi ada majoriti mmbuat keputusan, minoriti sokong je la. bila yang minoriti jadi majoriti, korang buat la nak macamana pon. Bagi aku logo 1 Malaysia tu nampak telah diubah design sikit dan digabungkan dengan yang lain. ini adalah design yg segar dan menarik. cuma aku tak suka embos2 dan kesan2 cahaya pada logo. maybe kerajaan ada versi yg flat punya kot. sebab tak semua produk contohnya baju, topi dan lain2 boleh diprint atau disulam guna logo emboss2 ni. ada yang sesuai ada yang tak.

adalah penting untuk membezakan mana satu perlu dipolitik, dan mana satu yang tak perlu nak dipolitik. jagalah keharmonian negara dan menjadi rakyat Malaysia yang matang dan rasional.


simpul simpulan bahasa sanskrit: semua orang patut tepati janji!
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v