yusufyaacub/panca-4dimensi: AKU PENAT Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Thursday, September 27, 2012

AKU PENAT

salam sahabat buat sekalian~


banyak ujian datang semenjak 2 menjak ni. aku penaat sangat dengan study final skarang ni. lepas satu kerja, satu kerja lagi datang. buat biasa2 pon x kena, buat terbaik pon x kena. lagi buat yang terbaik, makin banyak kerja dan tanggungjawab yg dapat. kadang2 aku jeles dengan kawan2 aku yang rileks je belajar. aku tak kejar pointer, tapi aku suka buat sehabis baik dalam sesuatu tugasan. cuma mungkin atas kekurangan diri, aku selalu ambil perkara kecil2 tu sebagai suatu isu. memang resultnya terbaik bila kita teliti tentang isu2 kecil utk dibaiki. tapi kesannya diri sendiri yang penat. otak bekerja terlebih kuat sampai nak pikir hal lain pon jadi x betul. emosi terganggu lagi.

fuhhh... yang best tu, beza markah cuma 1-5 saja untuk apa2 tugasan. adakah berbaloi perbezaan 1-5 markah tu banding masa, tenaga, pmikiran, bantuan yag dikeluarkan? 5 tahun stengah dah....aku penat sangat. bukan semua orang paham cara aku kerja, aku juga x paham cara orang lain kerja. tapi bila ada masalah atau kekurangan, harap boleh saling melengkapi. kalau ada argument, biar bertempat dan telus. bagi aku, 5 tahun setengah mengajar aku banyak pengalaman dan menyedarkan tentang kesilapan sendiri.

aku mudah tertekan sejak pertengahan 2009 atas satu kes yang amat2 merosakkan daya ingatan dan emosi aku. bukan senang nak betulkan kembali apa yang dah rosak. efeknya panjang, macam2 aku buat dan sedang buat untuk habiskan lagi 7 minggu ni.

bercakap pasal motivasi, terpaksa cari sendirilah. layan saja tugasan2 yang berbaki..cuma xda rasa enjoy. sentiasa menyedapkan hati, "alah, x lama dah tu..jangan kalut sangat..". haha..kadang2 lawak jugak bila pikir balik. bukan apa, 5 tahu setengah bersamaan 11 sem, lama tuu...

harap dalam usaha nak habiskan sisa2 hidup lagi 7 minggu ni, aku x mahu buat salah silap dengan sesiapa. tak mahu guriskan hati sesiapa. memang kadang2 aku buat salah tapi x adil kalau masa aku tak buat salah pun masih dianggap salah. perkara ni masih berlaku, terutama dengan lecturer aku yang sorang tu. oleh sebab dia pernah nampak aku keluar dengan GF aku bertahun dulu, dia jadi anti dengan aku. apa kaitan hal peribadi dengan kerja profesional di IPG? last skali aku pegi jumpa dia sebab nak tandatangan borang akuan sijil. boleh layan aku macam anjing? senyum sikit pon tak, dok kalut start kereta dia macamla ada hal emergency sangat. tak bagi peluang aku explain langsung.

aku rasa lecturer pon patut belajar beza perkembangan guru pelatih. bezakan 18 dengan 23. bezakan cara approach dan layanan tu. duduk di IPG sebab dilatih untuk sikap profesional dan berurusan dengan profesional. mereka yang latih tapi mereka sendiri tak praktikkan. betullah, bila berurusan dengan manusia, memang akan ada side effectnya.

aku mintak nasihat dari guru..dia kata aku kena bertenang. jangan fokus nak bagi orang faham masalah kita saja. sebab orang lain pon ada masalah sendiri. jadi, aku tulis entry ni untuk bertenang, check balik salah silap diri..banyak yang kurang.. maybe kawan2 nampak aku happy, senyum sana sini. tapi terlalu kerap aku termenung sorang2 jam 3-4 pagi. teringat orang itu, orang ini. orang yang bantu aku, orang yang sayang aku. aku tak kisah pun pasal orang yang khianat kat aku sebab aku rasa itu sebagai pengajaran untuk aku. aku rasa nak mintak maaf kat semua orang, tapi apa2 pun aku tetap tak boleh paksa mereka maafkan aku.

mak kata, "kalau duduk sorang2 ni nanti banyak sangat benda yang kita pikir." nak buat macamana mak.... anak mak ni nampak ja tabah, tapi kena ada orang jugak yang bagi dorongan.

simpul simpulan bahasa sanskrit: penat, tetap kena jalan..
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v