yusufyaacub/panca-4dimensi: BAJET 2013- My Point of View Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Saturday, September 29, 2012

BAJET 2013- My Point of View

salam sahabat buat sekalian~


ada beberapa intipati bajet 2013 yang menarik minat aku.


1- BR1M RM500 diteruskan tanpa perlu dafter semula bagi yg pernah menerima sebelum ini.
2- BR1M RM250 kepada individu bujang 21 tahun ke atas berpendapatan bawah RM2000.
3- Rebat RM200 pembelian telefon pintar 3G dari pengedar2 sah untuk belia 21-30tahun.
4- bantuan persekolahan RM100 diteruskan.
5- kenaikan elaun pesara kerajaan kepada RM820 sebulan.
6- bonus 1 setengah bulan gaji kepada penjawat awam dan RM500 bonus kepada pesara kerajaan.
7- diskaun 50% caj passport untuk warga emas dan kanak2 bawah 12tahun.
8- diskaun 20% kepada penglangsai hutang sekaligus PTPTN dan 10% diskaun pada yang konsisten.
9- baucar buku RM250 dengan kriteria yang sama seperti sebelumnya.
10- bantuan RM1000 one-off pesara tentera
11- subsidi gula ditarik sebanyak RM 0.20 sekilogram


Usaha kerajaan teruskan BR1M dan menambah skop agihan kepada individu bujang amat baik. ini kerana setiap tahun kita lihat bonus akan diberikan kepada penjawat awam tidak kira pangkat mahupun gaji. kemudian terdapat rungutan dari rakyat lain yang bukan penjawat awam contohnya belia2 yang bekerja swasta dan kampung2, mereka tidak mendapat bonus. baik, BR1m bernilai RM250 itu ada baiknya diterima sebagai bonus dari kerajaan sebagai tanda terima kasih kerana berjaya menggerakkan sektor asas atau sumber seperti pertanian contohnya.

bagi pemberian rebat sebanyak RM200 itu juga amatlah dialu alukan kerana difikirkan terlalu mahal dan ramai yang tidak mampu memiiki telefon pintar 3G. ia juga seiring dengan pembangunan kampung tanpa wayar, justeru ia dapat melebarkan lagi penggunaan internet di kalangan rakyat Malaysia khususnya belia. pasni banyakla pesbuk2 merapu dan bahasa2 "aquw, unx, tark, cayuk, kitew" berleluasa.

semakin hari semakin meningkat kos sara hidup, justeru bantuan persekolahan sebanyak RM100 adalah dilihat sebagai suatu yang bijak terutama untuk anak2 yang baru ingin memulakan persekolahan darjah 1. moga2 ia dapat memberi semangat pada keluarga. baju, kasut, beg. cukuplah tu..

untuk kenaikan elaun persaraan dari RM720 kepada RM820 pun dilihat sebagai tindakan yang bijak. maklumlah, apa sangat kerja yang mampu dibuat oleh pesara kerajaan. lagipun dalam tekanan kerja zaman sekarang ni, memaksa ramai penjawat awam bersara bersama penyakit 3 serangkai. harap kenaikan ini membantu mereka membeli ubat ubatan. 

seperti yang diperkatankan, sektor awam diberi penghargaan bonus yang dilunaskan secara berperingkat iaitu bermula sejak raya puasa, kemudian disember ni dan januari nanti. bonus ini adalah hanyalah tanda terima kasih kecil kepada penjawat awam yang tidak pernah lupa dan tidak pernah lari dari membayar cukai dan zakat setiap tahun. maklumlah...dah automatik kena potong kat slip.. bukan cam orang kerja swasta..dan kerja sendiri.

terdapat diskaun 50% diberi untuk kos buat passport valid selama 5 tahun tu. selalunya RM300. tapi diskaun ni hanya untuk warga emas dan kanak2 bawah 12 tahun. ini merupakan satu galakan kepada anak2 yang berkemampuan untuk membawa ibu bapa yang lanjut usia bersiar siar ke negara orang. jangan asyik bawak anak, bini, laki saja.

bab pinjaman ptptn, memang patut bayarlah.. yang x mahu bayar tu pun kenalah sedar.. diorang pinjam duit tu pun sebab orang2 sebelum tu dah bayar. diskaun yang diberikan ni menarik. harap menjadi suatu galakan untuk orang membayar hutang dan menghapus dosa asyik mengelak bayar hutang.

kenaikan baucar buku dari 200 kepada 250 memang bagus. untuk pengetahuan, kos alatan pendidikan amatlah tidak murah. kenaikan ini membuktikan kerajaan peka terhadap kos pembelajaran yang semakin mencekik lehiaq student2.

bantuan one-off rm1000 kepada pesara tentera ni disifatkan sebagai bantuan yang amat diperlukan. penat pesara ni berkhidmat dulu. di tempat2 yang orang lain tak masuk, dioranglah yang masuk untuk jaga kita. dan kebanyakkan pesara tentera ada yang berniaga kecil kecilan dan bertani saja. seribu ini mampu untuk memberi kemudahan pada yang memerlukan.

last sekali, gula. subsidi 2 kupang ditarik. bermakna secara automatiknya gula akan naik harga. walaupun sepatutnya tak naik, tapi takkanlah tokey2 gula dan kedai2 runcit bodoh sangat nak kekalkan harga lama? kalau dikekalkan harga lama, bermakna keuntungan setiap kilo akan menyusut. haa..lebih kurang macamtu la diorang pikir. tapi apa2 pun, gula ni ibarat rokok. naikkanlah harga setinggi mana pun, orang tetap akan beli. orang x kisah pon nak mati kena penyakit. yang bezanya gula xda yang tiruan. rokok ada.

simpul simpulan bahasa sanskrit: harap bajet ni x menyusutkan agihan peruntukan di mana2 institusi kerajaan.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v