yusufyaacub/panca-4dimensi: PERIHAL FACEBOOK Night Diamond Bloody Red - Link Select Max

Monday, September 24, 2012

PERIHAL FACEBOOK

salam sahabat buat sekalian~ 


 perghh...dah lama tak tulis entry dalam ketegangan tahap macamni. last pon tak ingat dah bila. bukan apa, sepanjang aku guna FACEBOOK ni, banyak benda2 makin teruk yang aku jumpa. junior2 skolah aku yang aku tak kenal pon selama ni masih lagi add aku. dengan gaya pakaiannya, gaya posingnya dalam gambar, tak kira lagi tulisan2 bahasa yang aku nak baca pon puas merenung. tu lah aku kesal, makin lama aku guna facebook ni makin banyak pulak yang galak2.

bagi aku, tak kira la sebebas mana pun peluang bersosial tu terbuka untuk kita, tapi kita sendiri perlu letak had untuk jaga diri sendiri walaupun di alam maya. aku tak pasti samada dah jadi trend di kalangan budak2 sekolah zaman sekarang ni atau apa. ada sikit perbezaan antara gaya budak2 lelaki dengan budak perempuan. mungkin korang pon ada perasan.

itu yang muda mudi, bagi yang tua tui pulak mula dah ke arah politik..persatuan itu ini. ya..tak salah berpolitik.. tapi berpada padalah.. ini letak post2 maki2, caci2 segala bagai untuk kutuk pihak2 tertentu. apa benda tu semua? yang aku hairan, ada pulak kawan2 golongan UStaz yang share perkara2 yang belum tentu sahihnya semata mata atas dasar nak buka mata rakyat kononnya. aku malas nak komen sebab sepatutnya diorang lebih ariff bab hukum hakam ni. kadang2 aku pikir mereka2 ni ingat kawan2 yang diorang add ni bodoh sangat ke apa nak buat pilihan?

bagi aku, diorang yang kurang bijak buat pilihan untuk post2 diorang tu. sepatutnya dalam usia yang makin berumur, makin banyak pengalaman dan pngetahuan tu mestilah masing-masing mampu buat tapisan sendiri. pastu pilih yang mana patut untuk di sharekan pada rakan facebook. takdelah nanti orang meluat tenok post2 politik yang tak sahih tu. komon la kawan...kau post untuk orang2 yang mampu berfikir, janganlah nampakkan diri kau macam tak reti berfikir. somehow, aku ada perasan kawan FB yang aku dah lama hide dari post2 politik dia keluar di wall aku tu dah berhenti dari buat macamtu. Alhamdulillah..ada kesedaran. harap ramai lagi yang sedar macamtu.

actually aku marah bukan sebab di atas, tapi ada kaitan jugakla sebab ada kena mengena dengan facebook. baik, aku nak cerita bab sikap orang Melayu Islam yang suka sangat selesai masalah guna hadis2 dan ayat2 Al Quran. aku tak kata tak boleh.. memang kedua-dua tu diturunkan untuk memudahcarakan kita. tapi kebanyakan kita cuma guna bila nak selesai masalah selepas suatu masalah tu terjadi. bukankah kedua duanya itu sebagai PANDUAN? kenapa tak guna pada awalnya sebagai panduan terlebih dahulu untuk buat pilihan? ini buat pilihan ikut nafsu, pastu bila ada masalah, reti pulak nak cari hadis, ayat2 untuk selesai masalah2 tu? what wrong with our people???

hidup mana yang takda salah silap? semua ada sebab kita akan buat silap bila kita terpaksa membuat pilihan. masa buat pilihan tu lah sepatutnya guna Panduan yang diberikan. tapi kebanyakkan nak tutup kesilapan dengan panduan yang diberi tu. itu dah kira MANIPULASI! guna semata mata untuk diri sendiri, bagi orang respek sama kau. bagi orang terpaksa rela terima dengan cakap2 kau! sikap apa macamtu?? jadi aku lontarkan pada reader2 semua dan juga diri sendiri. harap aku pon tak buat perkara ni nanti.

simpul simpulan bahasa sanskrit: annoying gilerrr, KOMEN KAT FACEBOOK KENA PADAM. penat explain tahu!
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

terima kasih sudi komen.. sudikan diri untuk follow saya dan tinggalkan link blog anda di sini. (^__^)v